Do dziś nie wiadomo kim są wszyscy projektanci tej marki. 'Projektanci', liczba mnoga, bo Vetements to kolaboracja wielu osób, które pracują dla wielkich projektantów jak np. Maison Margiela. Ale czemu jest to marka stworzona z frustracji?

Vetemets to marka, która jest kolaboracją osób pracujących w atelier najbardziej znanych firm na świecie. Mózgiem całej operacji jest Demna Gvasalia, który po skończeniu słynnej szkoły w Antwerpii (Royal Academy of Fine Arts) zaczął pracę dla Maison Margiela, później pracował u boku Marca Jacobsa dla Louis Vuitton oraz Nicolasa Ghesquière dla Balenciagi. Jak mówi, z każdej firmy wyniósł coś co go ukształtowało jako projektanta. Sam Demna jest teraz głównym projektantem Balenciagi i spędza połowe tygodnia projektując dla francuskiej marki, a resztę spędza rozkręcajac Vetements. Reszta kolaboratorów pozostaje anonimowa dla prasy, co jeszcze bardziej podsyca atmosferę wokół marki.

Vetements powstało z frustracji. Frustracji wynikającej z obecnego stanu mody. Wszystko musi być ‚szybko’ – jeżeli ludzie kupują konkretny rodzaj sukienki, taką sukienkę trzeba szybko zaprojektować i wstawić do butiku. Brak komunikacji pomiędzy komercyjną a kreatywną stroną w dużych markach frustrowało projektantów Vetements i przy okazji spotkań potrafili wyładowywać swoje żale, marząc o wprowadzeniu własnych zasad. Aż pewnego dnia w sypialni Gvasalia powstała marka, która w dwa sezony podbiła serce klientów. Z pomocą swojego brata Gurama, który zajmuje się sprzedażą i PR, projekty były wyprzedane zanim trafiły do sklepów.

Estetyka marki jest trudna do określenia, jest bardzo intuicyjna. Sami projektanci mówią, że jeżeli zastanawiają się nad czymś dłużej niż 20 minut odrzucają pomysł, bo prawdopodobnie nie jest warty produkcji. Jednak w wytrawne oko zauważy wpływ Maison Margieli i Balenciagi, jak i szeroko rozumianego nurtu ‚streetwearu’. Marka ma być przyjazna klientowi, ma go co sezon stymulować i zachęcać. Vetements produkują ubrania unisex, a zdecydowali o tym sami klienci. Projektanci oryginalnie mierzą ubrania na kobietach, ale tak dużo mężczyzn zaczęło kupować ich produkty, że od czerwca 2016 pokaz Vetements będzie mieszanką ubrań męskich i damskich. Ponieważ szeroki konsumpcjonizm jest konceptem, który irytuje projektantów Vetements chcą na obecną chwilę produkować tylko dwie kolekcje rocznie.

Vetements Oficjalna Strona

Vetements Instagram: @vetements_official

Demna Gvasali BoF wywiad

Wiosna 2016

_VET0083
_VET0371
_VET0559
_VET0315
_VET0629
_VET0029

Jesień 2015

MARC0277
MARC0234
MARC0193
MARC0136
MARC0104
MARC0028

Vetements na ulicy

05-vetements-ss
11-vetements-ss
10-vetements-ss
07-vetements-ss
00-holding-vetements-ss